Ons onderwijsprogramma

Uitstroomprofielen en leerroutes

Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelings­perspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:

  • Dagbesteding: we bereiden leerlingen voor op een vorm van arbeidsgerichte of ontwikkelingsgerichte dagactiviteiten als zelfstandig werken niet mogelijk is, ook niet in een aangepaste werkomgeving. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
  • Arbeid: we bereiden leerlingen voor op (beschutte) arbeid. De praktijk staat centraal en stages zijn verplicht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5.
  • Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op dagbesteding, arbeidstoeleiding of Entree. Deze leerlingen volgen leerroute 5, 6 of 7.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, maar ook naar de schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren, en meer.

In de onderbouw

Leerlingen krijgen vakken als Nederlands, begrijpend lezen, Engels, wiskunde en sociale vaardigheid. Ook volgen ze een aantal praktijkvakken, zoals techniek breed, art en verzorging. Via deze praktijkvakken verkennen ze alvast een richting voor later en ontwikkelen ze vaardigheden die later goed van pas komen. Na de onderbouw volgt een arbeidsinteressetest en sectorkeuze: Commercie & Dienstverlening of Techniek Breed. Leerlingen kunnen ook opgaan voor een IVIO-examen voor Nederlands en wiskunde.

In de middenbouw

Leerlingen krijgen les in ons leerwerkcentrum met speciaal ingerichte praktijklokalen, professionele machines en moderne ICT-middelen. Hier spelen we de werksituatie zo goed mogelijk na. Ook krijgen leerlingen gastlessen van mensen uit de praktijk en gaan ze op excursie naar bedrijven. Halverwege de middenbouw kiezen leerlingen een praktijkroute. Ze specialiseren zich dan in een vak, zoals Hout, Metaal, Detailhandel, Logistiek, Groen, Zorg & Welzijn of Horeca en kunnen een branche­gericht certificaat halen.

In de bovenbouw

Leerlingen werken nu toe naar een plek voor ná school, oftewel een uitstroomplek. Vaak is dat een betaalde baan, maar het kan ook gaan om een andere vorm van onderwijs. Een andere optie is arbeidsmatige dagbesteding, waarbij iemand onder extra veel begeleiding werkt. Een stage bij een organisatie of bedrijf helpt om leerlingen voor te bereiden op hun uitstroomplek. Natuurlijk begeleiden we de leerlingen goed bij deze stages.

Overstappen

Kan de leerling met de nodige ondersteuning overstappen naar het reguliere voortgezet onderwijs? Dat behoort tot de mogelijkheden.

Praktijkervaring

Praktijkvakken en stages nemen op onze school een belangrijke plek in. Ook leren we jongeren vaardigheden die ze in hun werk nodig hebben of die ze goed kunnen gebruiken in het leven. Zo zorgen we dat ze straks klaar zijn voor de volgende stap richting hun toekomst.

Teamleider Maarten Koopman over de sociale emotionele ontwikkeling van leerlingen op de onderbouwlocatie.

Teamleider Brian Heerens over het profiel van de bovenbouwlocatie.